HOME arrow WYKlADY arrow Obsluga Renault Clio III
Obsluga Renault Clio III

Podstawa Rozp. MI z dnia 27.10.2005r. w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania
uprawnien przez kierujacych pojazdami, zalacznik nr 5, tabela 4. § 9.1 Egzamin
praktyczny polega na:

Wykonaniu na placu manewrowym zadan zgodnie z technika kierowania pojzdem
i kryteriami okreslonymi w tabeli 4 Instrukcji egzaminowania.

W przypadku zadania nr 1:

1). Sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych
     za bezpieczenstwo ruchu drogowego – osoba egzaminowana musi zaprezentowac,  
     ze potrafi sprawdzic:
        a)  poziom oleju w silniku (osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazac gdzie  
             i przy uzyciu jakich przyrzadów sprawdza sie poziom oleju w pojezdzie;


        b)  poziom plynu chlodzacego;


        c)  poziom plynu hamulcowego;


        d)  poziom plynu w spryskiwaczach, l

             osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazac 
             zbiornik i po jego otwarciu stwierdzic obecnosc plynu;

 

       e)  dzialanie sygnalu dzwiekowego


       f)  dzialanie swiatel zewnetrznych,  


2). Wlasciwe ustawienie

        fotela,

        lusterek,

        zaglówków,

        zapiecia pasów bezpieczenstwa, !!!
        
zamkniecia drzwi.

 

      SPRWADZANIE POZIOMU OLEJU W SILNIKU


Wlew oleju (2) i wskaznik poziomu oleju silnikowego (1) znajduje sie z  przodu pojazdu w
przedniej czesci silnika.  Odblokowanie  pokrywy silnika dokonuje sie dzwignia (6)
znajdujaca sie wewnarz kabiny z lewej strony kolumny kierowniczej.
Otwarcie jej nastepuje po wcisnieciu przycisku zamka znajdujacego sie pod pokrywa silnika,
w jej przedniej czesci. 

 

Wskaznik pomiaru oleju w silniku (1) wyciaga sie z  miski olejowej poprzez jego uprzednie
odsuniecie od obejmy zabezpieczajacej.

 

 

     SPRAWDZANIE POZIOMU PLYNU CHLODZACEGO

Poziom plynu chlodzacego sprawdza  w zbiorniku wyrównawczym  (8) umieszczonym
z przodu silnika. Znaczniki poziomu  plynu  umieszczone sa  od  strony wewnetrznej tuz przy silniku.


     Wartosc maksymalna oznaczona jest  na zbiorniku od jego wewnetrznej strony.


    Wartosc  minimalna wyznacza  krawedz zbiornika.

 

     SPRAWDZANIE POZIOMU PLYNU HAMULCOWEGO

Poziom plynu w ukladzie hamulcowym sprawdzany jest w zbiorniczku wyrównawczym (9). 

 

     Wartosc maksymalna oznaczona jest na zbiorniku od jego wewnetrznej strony.
 

    Wartosc minimalna wyznacza krawedz zbiornika.

 

     SPRAWDZANIE POZIOMU PLYNU W SPRYSKIWACZACH

 

       Sprawdzenie poziomu plynu w spryskiwaczu oraz jego uzupelnienie dokonuje sie
       w zbiorniczku (3), którego korek wlewu znajduje sie z prawej strony komory silnikowej
       obok wlewu oleju do silnika. 

 

     DZIALANIE SYGNALU DZWIEKOWEGO I KIERUNKOWSKAZÓW

 

Sygnal dzwiekowy wlacza sie poprzez nacisniecie poduszki umieszczonej na kole (10) 

 

Wlacznik swiatel zewnetrznych (11) znajduje sie  z  lewej  strony  za  kolem  kierowniczym.
Jest to jednoczesnie wlacznik kierunkowskazów. Na jego obudowie opisany jest sposób ich
uruchomienia, który realizowany jest poprzez:

          -  Poz. I – obrót nasadki dzwigni w lewo w I polozenie, wlaczone swiatla pozycyjne.
             Na desce rozdzielczej zapalaja sie tyko zegary w kolorze rózowym.
          -  Pozycja II – obrót nasadki dzwigni w lewo w II polozenie, wlaczone swiatla mijania.
             Na desce rozdzielczej zapala sie zielona dioda.
          -  Pozycja III – przesuniecie dzwigni w strone kierowcy , wlaczone swiatla drogowe.
             Na desce rozdzielczej zapala sie niebieska dioda.
          -  Wlaczenie kierunkowskazów odbywa sie poprzez przesuniecie dzwigni (11) do
              góry (prawy) i do dolu (lewy) – strzalka zielona. 
 
Swiatlo cofania i swiatlo stopu wlaczane jest poprzez wwlczenie biegu wstecznego i pedalu
hamulca przy wlaczonym zaplonie.


Wlacznik swiatel przeciwmglowych znajduje sie na dzwigni (11) bezposrednio przy
kolumnie kierowniczej. Swiatlo to dziala równolegle z wlaczonym swiatlem mijania.
Obrót podstawy dzwigni 11 w polozenie "do przodu" powoduje wlaczenie swiatla przeciwmglowego
tylnego wraz z pomaranczowa kontrolka znajdujaca sie w dolnej czesci zegara obrotomierza.  

 

     WLACZANIE SWIATEL AWARYJNYCH

Wlaczenie  swiatel awaryjnych odbywa sie  poprzez  wcisniecie wlacznika (12)
umieszczonego pod srodkowa konsola pomiedzy kierowca i pasazerem.

 

 

     REGULACJA FOTELA, LUSTEREK I ZAGLÓWKÓW

Lusterka zewnetrzne i wewnetrzne kierowcy ustawiane sa recznie. 

 

Siedzenie kierowcy ma mozliwosc regulacji w góre i w dól dzwignia (13) wskazana na zdjeciu.
  Przesuniecie fotela do przodu i tylu dokonuje sie poprzez odblokowanie dzwigni (14)
  znajdujacej sie pod siedzeniem kierowcy. 

 

Zaglówek przemieszczany jest poprzez zwolnienie zabezpieczenia (15) umieszczonego
pod zaglówkiem.